Het gemeentebestuur lanceerde onlangs hun uitgebreide en doordachte bomenplan 'Heuvelland verbindt'. Sinds de publicatie van het krantenartikel van de start van de grote plantactie in Heuvelland langs de landelijke wegen werden wij echter massaal gecontacteerd door land- en tuinbouwers. Raadslid Sarah Vandelanotte deelde het bestuur mee dat de land- en tuinbouwers hun bedenkingen hebben bij het bomenplan en dat ze zich onvoldoende betrokken voelen bij de beslissing.

Raadslid Vandelanotte: "Wij staan met CD&V volop achter dit plan en juichen toe dat de gemeente inzet op het planten van bomen. Toch zijn veel landbouwers ontgoocheld in de communicatie en de aanpak in dit dossier. We kregen meerdere vragen, zoals: Is er wel voldoende rekening gehouden met schaduwschade en bladval? Is er in acht genomen dat een veiling bij intensieve groenten bijvoorbeeld absoluut geen bladeren in de producten tolereert, met een economische impact voor de boeren tot gevolg? Is er voldoende budget voorzien voor het onderhoud van de bomen eenmaal ze volgroeid zullen zijn in de smalle straatjes?"

"Er is veel energie gestoken door het gemeentebestuur in een goed doordacht plan. We vinden het wel belangrijk dat de landbouwsector achter dit plan staat en antwoorden krijgt op hun gestelde vragen. Daarom vragen wij een constructief overleg tussen het gemeentebestuur met de land- en tuinbouwers in Heuvelland, zodat het plan breder gedragen kan worden", aldus Sarah Vandelanotte.

Helaas werd deze oprechte bekommernis en vraag tot constructief overleg met de landbouwsector kortweg weggezet als een statement van de Boerenbond of beperkt tot 'mensen die niet graag bomen zien'. We hopen dat de gemeente alsnog dit goed onderbouwde plan verder kan optimaliseren en het gesprek wil aangaan met de landbouwsector.