Weekmagazine Knack lanceert de actie 'Maai Mei Niet', waarmee ze oproept om in de maand mei een (deel van) het gazon niet te maaien. “Wij lanceren deze actie graag in Heuvelland om de biodiversiteit een boost te geven. Naast een oproep aan de inwoners zelf, vragen wij inspanningen van het gemeentebestuur. Ze kan het goede voorbeeld tonen door het gazon op openbare plaatsen gedeeltelijk niet te maaien in de maand mei”, zegt CD&V voorzitter Nathan Duhayon.

Door (een stukje) van je gazon niet te maaien, geef je de natuur de kans om te groeien. Zo krijg je niet alleen gras, maar ook allerhande kleine bloemen en plantjes, wat geweldig is voor bijen, kevers, vlinders en nog een hoop andere dieren.

“Volgens de initiatiefnemers kun je door je gras maar om de vier weken te maaien, tot tien keer meer bijen aantrekken. Sommige gemeenten gaan daarom in de maand mei tot 80% van het openbare gazon laten groeien en het maaien wat uitstellen", weet Nathan Duhayon. "Wij vragen het Heuvellands gemeentebestuur om ook deel te nemen aan deze actie. Dit zou een goed voorbeeld zijn voor de inwoners, die wij ook willen aanmoedigen om deel te nemen"

In Vlaanderen zijn onze tuinen goed voor om en bij de 10% van de oppervlakte, dat is meer dan bos. Door die oppervlakte positief te benutten, krijgt de biodiversiteit een serieuze duw in de rug.

Deelnemen? Hier vind je alle info terug: https://maaimeiniet.be/